Towards a Policy of Art Documentation and Archive Management

Authors

  • Christian Alberto Gómez Vega UNAM, The National Autonomous University of Mexico

DOI:

https://doi.org/10.30763/Intervencion.2015.11.130

Keywords:

documentation, contemporary art, archive file management, artistic practices

Abstract

This paper poses a twofold problem concerning the documentation and archiving process of contemporary art practices. On one hand, this contribution stresses the importance of archiving practices for research and dissemination purposes and, on the other hand, it shows the challenges the archives are facing because of a lack of knowledge and protocol on their material aspects and due to the political implications caused by such shortcomings. This ESSAYcombines referential theories and interviews conducted with those agents (curators and conservators) in charge of the subject matter, all from the Museo Universitario de Arte Contemporáneo (MUAC, The University Museum of Contemporary Art), Universidad Autónoma de México (UNAM, The National Autonomous University of Mexico), Laboratorio Arte Alameda (LAA, The Alameda Art Laboratory) and the archive of the artistic duet Pinto mi Raya, all in México.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Christian Alberto Gómez Vega, UNAM, The National Autonomous University of Mexico

Licenciado en ciencias de la comunicación (Facultad de Ciencias Políticas y Sociales [FCPyS], Universidad Nacional Autónoma de México [UNAM], México), donde se tituló con la tesis “El arte contemporáneo y sus mediaciones. El circuito del arte contemporáneo de la ciudad de México como espacio público de construcción de sentido” (2012). Participó en el libro El ámbito artístico y estético en la producción periodística y audiovisual (FCPyS-UNAM, México, 2013) con el artículo “La precisión en lo inasible: el problema de la escritura periodística sobre el arte contemporáneo”. Ha sido profesor de las asignaturas Arte y Comunicación, Taller de Apreciación Estética y Narrativa de los Medios y Periodismo y Lenguaje Narrativo (FCPyS-UNAM, México). Forma parte del Seminario Arte y Materialidad, del posgrado en historia del arte (Facultad de Filosofía y Letras, [FFyL] UNAM, México) donde es estudiante de maestría.

References

Acha, Juan (1984). “Por una nueva problemática artística en Latinoamérica”, en Juan Acha (ed.), Ensayos y ponencias latinoamericanistas, Caracas, Galería de Arte Nacional (gan), 224-238.

Aedo, Tania (2014). Comunicación personal, entrevista realizada a la directora del LAA-INBA, México, registro sonoro, 6 de mayo.

Arriola, Magalí y Peter Eleey (curadores) (2014). James Lee Byars. ó An Autobiography, México, Fundación Jumex Arte Contemporáneo/moma PS1.

Bustamante, Maris (2012). "Árbol genealógico de las formas PIAS", documento electrónico disponible en [https://marismariamagdalena.wordpress.com/2012/09/04/arbol-genealogico-de-las-formaspias-2/], consultado en septiembre de 2014.

Debord, Guy (1967). "La Société du spectacle", París, Buchet Chastel.

Debroise, Olivier y Cuauhtémoc Medina (2006). "La era de la discrepancia. Arte y cultura visual en México 1968-1997", México, MUCA-UNAM.

Derrida, Jacques (1997). "Mal de archivo. Una impresión freudiana", Madrid, Trotta.

Derrida, Jacques (2002). “Huella y archivo, imagen y arte. Diálogo”, en Artes de lo visible (1979-2004), Ponte Caldelas, Ellago, 79-128.

Gallardo, Paola (2014). Comunicación personal, entrevista realizada a la responsable del Departamento de Educación del LAA-INBA, México, registro sonoro, 6 de mayo.

Genette, Gérard (1997). "La obra del arte I. Inmanencia y trascendencia", Barcelona, Lumen.

Goldsmith, Kenneth (1996). UbuWeb, documento electrónico disponible en [http://www.ubu.com], consultada en septiembre de 2014.

Gómez, Christian (2011). “El MUAC y la memoria activa”, Cultura UNAM, 23 de mayo de 2011, documento electrónico disponible en [http://www.cultura.unam.mx/index.html?tp=articulo&id=2611&ac=mostrar&Itemid=207&ct=322&titulo=el-muac-y-la-memoriaactiva], consultado en septiembre de 2014.

Gordon, Rebecca (2013). “Material significance in contemporary art”, Art Matters. International Journal for Technical Art History, 5: 1-10.

Henaro, Sol (2011). "No Grupo. Un zangoloteo al corsé artístico, catálogo de exposición", México, MAM-INBA.

Hernández, Claudio (2005). “Conservación del acervo documental del Laboratorio Arte Alameda”, tesis de licenciatura en restauración de bienes muebles, México, ENCRym-INAH.

Hernández, Claudio (2014). Comunicación personal, entrevista realizada al responsable del Departamento de Restauración del MUAC-UNAM, México, entrevista realizada en el MUAC, registro sonoro, 5 de mayo.

Jasso, Karla y Daniel Garza-Usabiaga (2010). (Ready) media. "Hacia una arqueología de los medios y la invención en México", México, LAA-Centro de Documentación Príamo Lozada/INBA-Conaculta.

Krauss, Rosalind E. (19969). “La escultura en el campo expandido”, en Rosalind Krauss (ed.) La originalidad de la vanguardia y otros mitos modernos, Madrid, Alianza, 59-74.

Mayer, Mónica (2006). "Escandalario. Los artistas y la distribución del arte", México, Fundación BBVA-Bancomer, ExTeresa/Fonca, Pinto mi Raya.

Mayer, Mónica (2014). Comunicación personal, entrevista realizada a la artista responsable, junto con Víctor Lerma, del proyecto Pinto mi Raya, México, registro sonoro, 7 de mayo.

Morfín, Jo Ana (2009). “Documentar, ¿para qué?”, La Pala, Revista Virtual de Arte Contemporáneo, documento electrónico disponible en [http://www.la-pala.com/articulos/item/172-documentar], consultado en mayo de 2014.

V2_lab (2003). "Capturing Unstable Media", documento electrónico disponible en [http://v2.nl/archive/works/capturing-unstablemedia], consultado en marzo de 2015.

Published

2015-06-19

How to Cite

Gómez Vega, C. A. (2015). Towards a Policy of Art Documentation and Archive Management. Intervención, (11), 5–14. https://doi.org/10.30763/Intervencion.2015.11.130

Issue

Section

Essay