Museo de Arte Moderno (MAM, The Museum of Modern Art), Mexico City: Half a Century of Modernity

Authors

  • Georgina Cebey Montes de Oca Independent Investigator, Mexico

DOI:

https://doi.org/10.30763/Intervencion.2015.11.132

Keywords:

Modern Art Museum, architecture, modern art, museum, history, México

Abstract

In 2014 the Museo de Arte Moderno (MAM, The Museum of Modern Art,) of the Instituto Nacional de Bellas Artes (INBA, Institute of Fine Arts), Mexico, celebrated its 50th anniversary. Throughout its existence, the institution has been dedicated to the preservation and dissemination of national modern art; tasks reflected perfectly by the architecture of its headquarter. The museum materialized in line with its spatial form, representing an ideal of modernity that ensured self-recognition or self-definition of the country and its integration in a new landscape of plastic art expression. In other words, the purpose of this RESEARCH is to outline the idea that the architecture of MAM-INBA is not autonomous, but it rather responds to a series of museological assumptions. These assumptions of political and cultural nature, articulated as a unity, gave origin to the museum.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Georgina Cebey Montes de Oca, Independent Investigator, Mexico

Licenciada en historia (Facultad de Filosofía y Letras [FFyL], Universidad Nacional Autónoma de México [UNAM], México) y maestra en historiografía (Universidad Autónoma Metropolitana [UAM], México), programa en el cual recibió la distinción al mérito universitario 2012. Cursó la maestría en museología (Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía [ENCRyM], Instituto Nacional de Antropología e Historia [INAH], México). Ha trabajado temas relativos a la historia de la arquitectura moderna mexicana.

References

Acha, Juan (1989). “Perfil sociocultural del Museo de Arte Moderno en México”, en MAM, Museo de Arte Moderno: 25 años, 1964-1989, catálogo de exposición, México, Fondo Editorial de la Plástica Mexicana (FEPM)/INBA.

Barreda, Carmen (1970). “Historia del Museo”, Artes de México, 127 (XVIII): 5-9.

Cruz, Dafne (2009). “Los caminos de una colección nacional tardía (1950-1982)”, ponencia presentada en 1st International Research Forum for Graduate Students and Emerging Scholars at the University of Texas at Austin, Transnational Latin American

Art from 1950 to Present Day, Texas, The University of Texas at Austin.

Del Conde, Teresa (1999). “Apuntes historiográficos sobre el Museo de Arte Moderno”, en Sandro Landucci (coord.), MAM, Museo de Arte Moderno. Tradición y vanguardia, catálogo de exposición, México, INBA/ Landucci.

Garza, Daniel (2011). “Museo de Arte Moderno. Edificio y apertura”, en Luis

Miguel León (coord.), MAM, la máquina visual. Una revisión a las exposiciones del Museo de Arte Moderno, 1964-1998, catálogo de exposición, México, MAM-INBA, 20-27.

Iannini, Humberto (comp.) (1987). Charlas de Pedro Ramírez Vázquez, México, UAM/Gernika.

INBA (1964). Memoria del Instituto Nacional de Bellas Artes: 1958-1964, México, INBA.

Manrique, Jorge Alberto (2007). "Una visión del arte y de la historia", México, IIEs-UNAM, IV: 42-53.

Sanz Botey, José Luis (1998). "Arquitectura en el siglo XX: la construcción de la metáfora", Madrid, S. L. Literatura y Ciencia.

Published

2015-06-24

How to Cite

Cebey Montes de Oca, G. (2015). Museo de Arte Moderno (MAM, The Museum of Modern Art), Mexico City: Half a Century of Modernity. Intervención, (11), 25–31. https://doi.org/10.30763/Intervencion.2015.11.132

Issue

Section

Research article