From Phenomena to Photographic Concepts. Pandora’s Camera: The Photograph after the Photograph

Authors

  • Liliana Dávila Lorenzana Escuela de Conservación, Restauración y Museografía ENCRyM - Instituto Nacional de Antropología e Historia INAH, México

DOI:

https://doi.org/10.30763/Intervencion.2013.8.100

Keywords:

Fontcuberta, photography, simulation, cultural heritage

Abstract

Critical review of "Pandora’s Camera: the photograph after
the photograph" by Joan Fontcuberta, an academic book
in which the artist-photographer’s vision is expressed as
well as his theoretical arguments regarding the idea of the
photographic medium as a truthful documentation or as
a strategy to simulate reality, with particular emphasis on
its use for digitally recording cultural heritage.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Liliana Dávila Lorenzana, Escuela de Conservación, Restauración y Museografía ENCRyM - Instituto Nacional de Antropología e Historia INAH, México

Licenciada en restauración (Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía [ENCRyM] - Instituto Nacional de Antropología e Historia [INAH]) y maestra en arte moderno y contemporáneo (Centro de Estudios Casa Lamm, México). Se ha desempeñado como conservadora de fotografías en la Fototeca Pedro Guerra de la Universidad Autónoma de Yucatán (UADY) y en laboratorios privados como el Centro de Permanencia de la Imagen (México). Fue jefa del departamento de conservación de la Cineteca Nacional (Conaculta, México). Actualmente es docente de tiempo completo de la ENCRyM-INAH en los programas de licenciatura y posgrado.

 

References

Barthes, Roland

Camera Lucida: Reflections on Photography, Richard Howard (trad.), Londres, Vintage Books.

Benjamin, Walter

La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica, Jesús Aguirre (trad.), Madrid, Taurus.

Baudrillard, Jean

Cultura y Simulacro, Barcelona, Kairós.

Deleuze, Gilles y Félix Guattari

Anti-Oedipus. Capitalism and Schizophrenia, Robert Hurley, Mark Seem and Helen R. Lane (trad.), Minneapolis, University of Minnesota Press.

Derrida, Jacques

Mal de archivo, Madrid, Trotta.

Fontcuberta, Joan

El Beso de Judas. Fotografía y verdad, Barcelona, Gustavo Gili.

Joan Fontcuberta, documento electrónico disponible en [http://www.fontcuberta.com], consultado en abril de 2013.

Foucault, Michael

Vigilar y castigar, nacimiento de la prisión, México, Siglo Veintiuno Editores.

Hasselblad Foundation

Joan Fontcuberta, Hasselblad Award Winner 2013, documento electrónico disponible en [http://www.

hasselbladfoundation.org/hasselbladspristagare- 2013], consultado en abril de 2013.

Lyotard Jean-Francois

The Postmodern Condition: A Report on Knowledge, Minneapolis, University of Minnesota Press, World Press.

Schmid, Joachim

, Statics (1995-2003), documento electrónico disponible en [http:// schmid.wordpress.com/works/1995-

-statics/], consultado en agosto de 2013.

Žižek, Slavoj

El acoso de las fantasías, México, Siglo Veintiuno Editores.

Published

2013-12-01

How to Cite

Dávila Lorenzana, L. (2013). From Phenomena to Photographic Concepts. Pandora’s Camera: The Photograph after the Photograph. Intervención, (8), 69–71. https://doi.org/10.30763/Intervencion.2013.8.100

Issue

Section

Book Review

Most read articles by the same author(s)