The Fragment, Memory and Disegno in Andrea Palladio’s I quattro libri dell’architettura: Tradition, Invention and Innovation

Authors

  • Gabriela Solís Rebolledo Facultad de Arquitectura (FA), Centro de Investigaciones en Arquitectura, Urbanismo y Paisaje (CIAUP), Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM), México http://orcid.org/0000-0002-0443-7504

DOI:

https://doi.org/10.30763/Intervencion.2018.17.196

Keywords:

Andrea Palladio, architecture, design, fragment, memory

Abstract

In Cinquecento architectural theory, the creative process was based on the Italian principle of disegno. On this basis, the purpose of this study is to reflect on this conception in the theory, architecture, and drawings of Andrea Palladio, placing emphasis on the narrow link between tradition and innovation. There are few studies regarding this aspect concerning the humanist notion of disegno. Thus, it is not only necessary to carry out research in the framework of Palladian architectural theory, but also a study on the legacy of Antiquity in said architect as tangible and intangible heritage related to the transcendence of ideas and as conceptual reference for his thinking and architecture. With this, we will investigate whether the concept of disegno can be considered a paradigmatic model of the design process of form with respect to architectural invention, elective affinity, and the aesthetics of empathy in architecture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gabriela Solís Rebolledo, Facultad de Arquitectura (FA), Centro de Investigaciones en Arquitectura, Urbanismo y Paisaje (CIAUP), Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM), México

Licenciada en arquitectura (Facultad de Arquitectura [FA-UNAM], México), maestra y doctora en historia del arte (Facultad de Filosofía y Letras [FFyL-UNAM], México). En 2011 realizó estancia de investigación en el Kunsthistorisches Institut in Florenz Max-Planck ([KHI], Italia). Sus líneas de investigación incluyen arquitectura, teoría y diseño de la Antigüedad clásica, el Renacimiento italiano y de los siglos XVIII, XX y XXI, especialmente, Vitruvio, Daniele Barbaro, Andrea Palladio, Étienne-Louis Bou- llée, Aldo Rossi y Peter Eisenman; filosofía, filología, retórica clásica, ciencia de la imagen e historia del arte. Desde 2004 hasta junio de 2017 fue docente en la Facultad de Arquitectura ([FA-UNAM], México). “La imagen como idea. Andrea Palladio y los dibujos de Aldo Rossi: Sala nuova del teatro La Fenice e Interno con teatro del mondo”, Bitácora Arquitectura, 2015: 54- 65. Actualmente realiza una estancia posdoctoral en la Facultad de Arquitectura en el Centro de Investigaciones en Arquitectura, Urbanismo y Paisaje ([FA-CIAUP-UNAM], México) con el doctor en arquitectura Ignacio del Cueto Ruiz-Funes.

References

Ackerman, James Sloss (1990). The Villa: Form and Ideology of Country Houses, Princeton, Princeton University Press.

______(2000). “Imitation”, en Alina Payne, Ann Kuttner y Rebekah Smick (eds.), Antiquity and its Interpreters, Cambridge, Cambridge University Press, pp. 9-16.

______(2012). “Daniele Barbaro and Vitruvius”, en James S. Ackerman, Origins, Imitation, Conventions. Representation in the Visual Arts, Cambridge, The mIt Press, pp. 217-234.

Argan, Giulio Carlo (1946) “The Architecture of Brunelleschi and the Origins of Perspective Theory in the Fifteenth Century”, Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, IX: 96-121.

______ (1970). “La fortuna de Palladio”, Bollettino del Centro Internazionale di Studi di Architettura Andrea Palladio (CISA), XII: 9-23. 1970 “The Importance of Sammicheli in the Formation of Pa- lladio”, en Creighton Gilbert (ed.), Renaissance Art, Nueva York, Harper and Row, pp. 172-179.

______ (1980). “Palladio e palladianismo”, Storia dell’arte, 30 (40): 257-262.

Barbaro, Daniele (1987). I dieci libri dell’architettura de M. Vitruvio tradutti et commentati da Monsignor Barbaro [1567], facsimile con un saggio di Manfredo Tafuri e uno studio di Manuela Morresi, Milán, Il Polifilo.

Boucher, Bruce (2000). “Nature and the Antique in the Work of Andrea Palla- dio”, Journal of the Society of Architectural Historians, 59 (3): 296-311.

Callebat, Louis (1994). “Rhétorique et architecture dans le De architectura de Vitruve”, en Le projet de Vitruve. Objet, destinataires et réception du De Architectura, Roma, Ecole Française de Rome, pp. 31-46.

Cellauro, Louis (2004). “Daniele Barbaro and Vitruvius: The Architectural Theory of a Renaissance Humanist and Patron”, Papers of the British School at Rome, 72: 293-329.

Ciaravino, Joselita (2004). Un Art Paradoxal: la Notion de Disegno en Italie (xvè- me-xvième siècles), París, Harmattan.

Cicerón, Marco Tulio (1995). Acerca del orador [De oratore], Amparo Gaos Schmidt (trad.), México, UNAM (Bibliotheca Scriptorum Graecorum et Romanorum Mexicana).

______ (1999). El orador perfecto [Orator], Bulmaro Reyes Coria (trad.), México, UNAM (Bibliotheca Scriptorum Graecorum et Romanorum Mexicana).

D’Alessio, Alessandro (2011). “Spazio, funzioni e paesaggio nei santuari a terrazze italici di età tardo-repubblicana. Note per un aprocio sistemico al linguaggio di una grande architettura”, en Eugenio La Rocca y A. D’Alessio (eds.), Tradizione e innovazione. L’elaborazione del linguaggio ellenistico nell’architettura romana e italica di età tardo-repubblicana, Roma, L’Erma di Bretschneider, pp. 28-51.

Docci, Mario (2008). “Disegni, progetti e proporzioni nell’opera di Andrea Palladio”, Disegnare Idee Immagini: Rivista Semestrale del Dipartimento di Rappresentazione e Rilievo, 37: 27-93.

Eisenman, Peter (2015). Palladio virtuel, New Haven, Yale University Press.

Forssman, Erik (1967). “Tradizione e innovazione nelle opere e nel pensiero di Palladio”, Bollettino del Centro Internazionale di Studi di Ar- chitettura Andrea Palladio (cIsa), IX: 243-256.

Gardini, Gabriele (2008). “Andrea Palladio e la costruzione rinascimentale del paesaggio di villa”, en Aldo De Poli, Chiara Visentin (eds.), Andrea Palladio e la costruzione dell’architettura, Università degli Studi di Parma, Facoltà di Architettura, Padua, Il Poligrafo, pp. 61-68.

Gombrich, Ernst (1979). Arte e ilusión. Estudio sobre la psicología de la repre- sentación pictórica, Barcelona, Gustavo Gili.

Gros, Pierre (2006). Palladio e l’antico, Venecia, Marsilio.

Kemp, Martin (1977). “From ‘Mimesis’ to ‘Fantasia’: the Quattrocento. Voca- bulary of creation, inspiration and genius in the visual arts”, Viator, pp. 347-398.

Lücke, Hans-Karl (1994). “Alberti, Vitruvio e Cicerone”, en Joseph Rykwert and Anne Engel (eds.), Leon Battista Alberti, Milán, Electa, pp. 70-95.

Magagnato, Licisco (1980). “Introduzione”, en Licisco Magagnato y Paola Marini (eds.), Andrea Palladio, I quattro libri dell’architettura, Milán, Il Polifilo, IX-lXVI.

Mitrović, Branko (2002). “Palladio’s Canonical Corinthian Entablature and the Archaeological Surveys in the Fourth Book of I quattro libri dell’architettura”, Architectural History, 45: 113-127.

______ (2013). Visuality for Architects: Architectural Creativity and Mo- dern Theories of Perception and Imagination, Charlottesville, University of Virginia Press.

Palladio, Andrea (1980). I quattro libri dell’architettura, Licisco Magagnato y Paola Marini (eds.), introd. de L. Magagnato, Milán, Il Polifilo.

Panofsky, Erwin (1975). Renacimiento y renacimientos en el arte occidental, María Luisa Balseiro (trad.), Madrid, Alianza.

Payne, Alina Alexandra (1999). The Architectural Treatise in the Italian Renaissance: Architectural Invention, Ornament, and Literary Culture, Cambridge, Cambridge University Press.

Puppi, Lionello (1972). “Palladio e l’ambiente naturale e storico”, Bollettino del Centro Internazionale di Studi di Architettura Andrea Palladio (CISA), XIV: 225-234.

______ (1973). Andrea Palladio. L’opera completa, 2 vols, Milán, Electa.

Solís Rebolledo, Gabriela (2015). “El legado de la retórica clásica en I quattro libri dell’architettura de Palladio: didáctica, educación y trascendencia en su metodología proyectual y su obra arquitectónica”, tesis de doctorado en historia del arte, México, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional Autónoma de México.

Tafuri, Manfredo (1987). “La norma e il programma: Il Vitruvio di Daniele Barbaro”, en I dieci libri dell’architettura de M. Vitruvio tradutti et commentati da Monsignor Barbaro [1567], facsimile con un saggio di M. Tafuri e uno studio di Manuela Morresi, Milán, Il Polifilo, I-Xl.

Tavernor, Robert (1997). Palladio and Palladianism, Londres, Thames and Hudson.

Tobin, Richard F. (1979). “Leon Battista Alberti: ancient sources and structure in the treatises on art”, tesis de doctorado en historia del arte, Michigan, Bryn Mawr College.

Vasari, Giorgio (1878-1885). Le vite de’ più eccellenti pittori, scultori ed architettori scritte da Giorgio Vasari, pittore arentino, con nuove annotazione e commenti di Gaetano Milanesi, Florencia, G. C. Sansoni.

Vecco, Marilena (2007). L’evoluzione del concetto di patrimonio culturale, Milano, Franco Angeli.

Warburg, Aby (2005). El renacimiento del paganismo: aportaciones a la historia cultural del Renacimiento europeo, Madrid, Alianza.Wittkower, Rudolf

______ (1983). Palladio and English Palladianism, Nueva York, Thames & Hudson.

______ (1988). Los fundamentos de la arquitectura en la edad del humanismo, Madrid, Alianza (Alianza Forma).

Published

2018-10-16

How to Cite

Solís Rebolledo, G. (2018). The Fragment, Memory and Disegno in Andrea Palladio’s I quattro libri dell’architettura: Tradition, Invention and Innovation. Intervención, 9(18), 6–20. https://doi.org/10.30763/Intervencion.2018.17.196

Issue

Section

Research article