Analysis of the Methodology for Conservation of Plastic Applied in Contemporary Works of Art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30763/Intervencion.261.v1n25.40.2022

Keywords:

plástico; polietileno; Tasajo Nordstrom; problemática de conservación; modelo de investigación; degradación; metodología de diagnóstico; solución

Abstract

Based on the comparative analysis of several case studies related to the application of The Decision-Making Model for the Conservation and Restoration of Modern and Contemporary Art to solve conservation problems of works created with plastic, I propose to delve into the reaches, challenges, implications and, results of this subject, since plastic is an industrial material not produced ex profeso for artistic creation which, when used in this field, presents specific characteristics and properties that influence its behavior, deterioration and, hence, durability. Thus, its ephemeral character makes us question how to conserve such works, where the concept is the most important.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Karla Lilia Jiménez Martínez, Dirección General del Patrimonio Universitario (DGPU), Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM), México

Holds a B.A. in Restoration of movable property by the Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía (ENCRyM) of the Instituto Nacional de Antropología e Historia (INHA), Mexico. She did her thesis in the encrym Seminar-Workshop on Restoration of Modern and Contemporary Art: “El estudio del deterioro del plástico en las obras que conforman la serie Botánica: nuevas especies de la artista Emilia Sandoval, a partir del prototipo conocido como Tasajo Norstrom”. (Study of the deterioration of plastic in the pieces that comprise the series Botany: New Species, by the artist Emilia Sandoval, from the prototype known as Tasajo Nordstrom). Her professional experience covers both the field of museums and archival, she has worked in the Museo Universitario Arte Contemporáneo (MUAC) at the Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM); she has worked in the Museo del Palacio de Bellas Artes (MPBA) and from 2019 to date in the Archivo General de la Nación (AGN), where she has been charged with the project for atmospheric monitoring of the collection as well as the program for conservation and maintenance of permanent and temporary exhibitions.

References

Almaráz, M., Buentello, D., Lanzagorta, A. y Rosales-Alanís, P. (2012). Fluxus, Melanie Smith. Informe de restauración [material inédito]. México. Seminario Taller de Restauración de Obra Moderna y Contemporánea, Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía-Instituto Nacional de Antropología e Historia. https://mediateca.inah.gob.mx/repositorio/islandora/object/informe%3A580

Chiantore, O. (1999). Los materiales plásticos en el arte contemporáneo, su transformación y decadencia. En Arte Contemporanea Conservazione e Restauro. Nardini Editore Fiesole. Traducción por María Consuelo Chufani Z. México ENCRyM, septiembre 1999.

Cologne Institute of Conservation Sciences. (2021 [2019]). The Decision-Making Model for Contemporary Art: Conservation and Preservation. Cologne Institute of Conservation Sciences/Technology Arts Sciences TH Köln. https://www.th-koeln.de/mam/downloads/deutsch/hochschule/fakultaeten/kulturwissenschaften/f02_cics_gsm_fp__dmmcacp_190613-1.pdf

Foundation for the Conservation of Contemporary Art (SBMK). (1999). The Decision-Making Model for the Conservation and Restoration of Modern and Contemporary Art. SBMK. 1997/99/Netherlands Institute for Cultural Heritage. https://sbmk.nl/source/documents/decision-making-model.pdf

García, S. (2009). Los polímeros en la época de difusión de estilos artísticos. Arte, Individuo y Sociedad (21), 27-36. https://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/download/ARIS0909110027A/5756

Jiménez, K. (2015). Informe del diagnóstico y propuesta de conservación de la obra Famosos edificios históricos mexicanos del artista Dennis Oppenheim perteneciente al Museo Universitario Arte Contemporáneo de la Universidad Nacional Autónoma de México (Informe de licenciatura). Seminario Taller de Restauración de Obra Moderna y Contemporánea, Escuela Nacional de Conservación Restauración y Museografía/Instituto Nacional de Antropología e Historia.

IFEMA MADRID. (12 de agosto de 2021). Pop art: qué es, artistas y características [página web]. https://www.ifema.es/noticias/arte/pop-art-que-es-artistas-caracteristicas#:~:text=Caracter%C3%ADsticas%20del%20pop%20art&text=Las%20obras%20reflejaban%20una%20cr%C3%ADtica,ese%20momento%20en%20la%20sociedad

Jiménez, K. (2021). El estudio del deterioro del plástico en las obras que conforman la serie Botánica: nuevas especies de la artista Emilia Sandoval, a partir del prototipo conocido como Tasajo Nordstrom (Tesis de licenciatura). Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía-Instituto Nacional de Antropología e Historia.

Llamas, R. y Talamantes, C. (febrero, 2012). Capas pictóricas sobre plástico en el arte contemporáneo: estudio analítico del polipropileno sometido a ciclos de envejecimiento. En Conservación de Arte Contemporáneo [Recurso electrónico]: 13.ª Jornada, [organiza] Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Departamento de Conservación-Restauración (pp. 75-86). https://issuu.com/museoreinasofia/docs/publicacion-13-jornada/5?e=6820926/1649677

Mata, A. (2014). La mutación del objeto cotidiano a la obra de arte. La conservación de la obra Fluxus de Melanie Smith. En Conservación de Arte Contemporáneo [Recurso electrónico]: 15.ª Jornada, [organiza] Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Departamento de Conservación-Restauración (pp. 239-248). https://issuu.com/museoreinasofia/docs/1-286

Published

2022-12-28

How to Cite

Jiménez Martínez, K. L. (2022). Analysis of the Methodology for Conservation of Plastic Applied in Contemporary Works of Art. Intervención, 1(25), 12–56. https://doi.org/10.30763/Intervencion.261.v1n25.40.2022