Comprehensive Methodology for the Identification of Liberian Flax and Hemp Fibers in the Supports of New Spanish paintings

Authors

  • Ana Laura Avelar-Carmona Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía (ENCRYM), Instituto Nacional de Antropología e Historia (INAH), México https://orcid.org/0000-0002-9971-9239
  • Victor Santos Vázquez Coordinación Nacional de Conservación del Patrimonio Cultural (CNCPC) Instituto Nacional de Antropología e Historia (INAH), México
  • Elsa Minerva Arroyo Lemus Laboratorio de Diagnóstico de Obras de Arte (LDOA), Instituto de Investigaciones Estéticas (IIE), Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). https://orcid.org/0000-0001-9251-9042

DOI:

https://doi.org/10.30763/Intervencion.272.v2n26.51.2022

Keywords:

Bast fibers, Flax, Hemp, New Spain’s painting, Optical microscopy, Herzog test, Schweitzer reagent

Abstract

This research article presents the results from the application of a complementary analysis methodology for the accurate identification of Liberian fibers, specifically linen and hemp, used in the textile supports of easel paintings. The research focuses on six paintings attributed to various representative authors of Novo-Hispanic recognized plastic arts over a wide-ranging time frame spanning from the last third of the XVI century – until the end of the XVII century. During this paper we discuss the continuance detected in the process of intentional selection of canvases used for viceregal paintings in New Spain.

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Author Biographies

Ana Laura Avelar-Carmona, Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía (ENCRYM), Instituto Nacional de Antropología e Historia (INAH), México

Biologist from the Instituto Politécnico Nacional (ipn). Research Professor at the Instituto Nacional de Antropología e Historia (inah). Since 2007 she has performed technical activities in the Sub direction of Laboratories and Academic Support of the inah. She teaches at the since 2011 at the Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía (encrym). Her work focuses on the morphology and anatomy and of wood and other biological elements present in cultural property.

Victor Santos Vázquez, Coordinación Nacional de Conservación del Patrimonio Cultural (CNCPC) Instituto Nacional de Antropología e Historia (INAH), México

Industrial Chemical Engineer from the Escuela Superior de Ingeniería Química e Industrias Extractivas (Higher School of Chemical Engineeringand Extractive Industries), Instituto Politécnico Nacional (IPN). Professor at the Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía (ENCRYM) from 2004-2010. Researcher at the Instituto Nacional de Antropología e Historia (INAH). 2010 to date. He has participated in national and international conferences with his researches. He is the principal researcher of the Proyect of Material Analysis by Stratigraphic Sections  of Samples from Cultural Heritage.

Elsa Minerva Arroyo Lemus, Laboratorio de Diagnóstico de Obras de Arte (LDOA), Instituto de Investigaciones Estéticas (IIE), Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM).

Doctorate and master’s in Art History from the UNAM (2015 and 2009) and a restorer of movable property from the Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía (ENCRYM) of the Instituto Nacional de Antropología e Historia (INAH). She is a researcher at the Instituto de Investigaciones Estéticas (IIE) of the unam and her work is focused on the technology, history and materials of the Novohispanic Art. She has several interdisciplinary publications, including the recent book Historias de pincel, pintura y retablos del siglo XVI en la Nueva España, published by unam in 2020.

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Published

2023-09-18

How to Cite

Avelar-Carmona, A. L., Santos Vázquez, V., & Arroyo Lemus, E. M. (2023). Comprehensive Methodology for the Identification of Liberian Flax and Hemp Fibers in the Supports of New Spanish paintings. Intervención, 2(26), 105–153. https://doi.org/10.30763/Intervencion.272.v2n26.51.2022

Issue

Section

Research article

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