The Restoration of Sixteenth-Century Panel Paintings from Coixtlahuaca Altarpiece in Oaxaca

Authors

  • Yolanda Madrid Alanís Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía ENCRyM - Instituto Nacional de Antropología e Historia INAH

DOI:

https://doi.org/10.30763/Intervencion.Rev1_Art11

Keywords:

restoration, Coixtlahuaca, altar-piece, panel paintings, Andrés de Concha

Abstract

This article describes the genesis and development of the restauration project for panel paintings belonging to the principal altar piece of the temple of Coixtlahuaca, Oaxaca. Fulfilled by the Seminar-Workshop of Conservation of Easel Paintings (STRPC ) of Escuela Nacional de Conservación, 

Restauración y Museografía (ENCRyM), Instituto Nacional de Antropología e Historia (INAH), this initiative has been focused on the study and treatment of 11 works of art from the Sixteenth Century, attributed to the renowned Sevillian painter Andres de Concha. The text reports mainly the purposes and activities of the project, which has been characterized by an integral approach, aiming to incorporate humanistic and scientific studies with conservation and restoration interventions within a teach-learn environment. It also informs about the results accomplished by the ENCRyM  teachers and students together with a group of specialists of varied disciplines from INAH, and other Mexican academic institutions. It shows the benefits derived from interinstitutional and inter-disciplinary work as an essential factor for the project that attained the rescue, preservation and revitalization of one of the most exceptional mexican groups of paintings concerning historical, aesthetical and tech nological values.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Yolanda Madrid Alanís, Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía ENCRyM - Instituto Nacional de Antropología e Historia INAH

Licenciada en restauración de bienes muebles por la Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía ENCRyM - Instituto Nacional de Antropología e Historia INAH, México, con una especialización en Restauración de Fotografía, Pintura Moderna y Contemporánea en el Museo Arte Reina Sofía, España, y con estudios de maestría en historia del arte. Restaurador perito del INAH, ha sido docente de la ENCRyM, y ha participado y coordinado proyectos de restauración en México, Guatemala y El Salvador. Actualmente, es la titular del Seminario-Taller de Pintura de Caballete y asesora del Proyecto de Conservación de Yanhuitlán, Oaxaca. En 1999, obtuvo del Premio Nacional INAH  al mejor trabajo de restauración.

References

Binger, Heike

“Das blaupigment smalte”, Restauro 1: 36-39.

Fernández, Martha

“Andrés de Concha: nuevas noticias, nuevas reflexiones”, Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas-UNAM 59:51-68.

Sotos Serrano, Carmen

“Luces y sombras en torno a Andrés y Pedro de Concha”, Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas-UNAM 83: 123-152.

Vences Vidal, Magdalena

Evangelización y arquitectura dominicana en Coixtlahuaca (Oaxaca), México. Monumenta histórica iberoamericana de la orden de predicadores, XVIII, Salamanca, San Esteban.

Published

2010-06-11

How to Cite

Madrid Alanís, Y. (2010). The Restoration of Sixteenth-Century Panel Paintings from Coixtlahuaca Altarpiece in Oaxaca. Intervención, (1), 52–59. https://doi.org/10.30763/Intervencion.Rev1_Art11

Issue

Section

Informe

Most read articles by the same author(s)